Omdat ik nu toch genoeg tijd heb en anders maar zit te zitten, heb ik nog maar eens een hobby opgepikt: 3d modelleren in Blender.
Hier mijn eerste work in progress:
Re: 3d avontuur
Posted: 02 Apr 2020, 20:38
by paull en paulla
Tuuur wrote:Omdat ik nu toch genoeg tijd heb en anders maar zit te zitten, heb ik nog maar eens een hobby opgepikt: 3d modelleren in Blender.
Hier mijn eerste work in progress:
Oei, dit bied nogal eens veel perspectieven
Re: 3d avontuur
Posted: 02 Apr 2020, 21:27
by MarcoPeus
Cool,
Kun je geen auto 3d scannen, verkleinen en printen? zou ik wel willen van al mijn bolides. Het 3d scannen lijkt me wel een uitdaging overigens.
Re: 3d avontuur
Posted: 03 Apr 2020, 03:54
by RogerSch
3d scan apparaten, zeker voor formaat auto, zijn erg duur.
Ik geloof dat sommige fabrikanten van modelauto's er gebruik van maken..
En er zijn bedrijven die vanaf foto's een custom made schaalmodel maken van je auto.... https://youtu.be/EbOnBb_w-d0
En https://youtu.be/rjsfvx1KvGE
Helaas niet goedkoop....
Re: 3d avontuur
Posted: 03 Apr 2020, 07:38
by MarcoPeus
Ja dat is ook logisch natuurlijk.
Re: 3d avontuur
Posted: 03 Apr 2020, 08:57
by Tuuur
Toch moet dat wel kunnen. Ik ga een test doen met de 306.
-edit-
Dat wil wel, met een programma als Meshroom: https://alicevision.org/#meshroom
Het idee is dat je een hele rits fotos maakt rondom het voorwerp waar je een 3d object van wil maken. Dit programma maakt daar dan een principe 3d object van.
Helaas heb je daar momenteel een goede Windows PC voor nodig, en die heb ik niet. Ik heb wel een erg goede MacBook.
Alternatief hiervoor is regard3d: http://www.regard3d.org/index.php
Werkt op dezelfde manier, maar is voor mijn camera te pietluttig; het programma vond dat mijn Huawei geen focal point had opgegeven, en dat vond ie omdat die telefoon nog niet in zijn database staat.
Nog een alternatief is Colmap: https://colmap.github.io/
Alweer, werkt op de zelfde manier, is niet pietluttig zoals regard3d, werkt ook op de mac, maarrrr... gebruikt zoveel GPU (videokaart) resources dat het programma eigenlijk een aparte videokaart nodig heeft die het helemaal kan gebruiken. Crashte bij mij voortdurend en dus niet bruikbaar...
Dus ga ik weer verder met de hand!
Re: 3d avontuur
Posted: 04 Apr 2020, 11:17
by Tuuur
Vooruitgang zover:
403 achterkant
Screenshot 2020-04-04 at 11.03.51.png (136.32 KiB) Viewed 7970 times
Deze stijl heet Low Poly modelleren, wordt vooral gedaan voor computerspelletjes.
Want mijn volgende plannetje hiermee is...
En dan misschien met Route Nationale gebouwen er langs
(en niet zo'n *^% muziekje)
Re: 3d avontuur
Posted: 04 Apr 2020, 21:10
by Tuuur
Helaas, model corrupt, ergens zit iets niet lekker waardoor er allerhande dingen scheef gaan staan en Blender zaken niet meer correct spiegelt, om maar eens wat te noemen.
Van voren af aan opnieuw beginnen maar...
Re: RE: Re: 3d avontuur
Posted: 05 Apr 2020, 02:24
by RogerSch
Tuuur wrote:Toch moet dat wel kunnen. Ik ga een test doen met de 306.
-edit-
Dat wil wel, met een programma als Meshroom: https://alicevision.org/#meshroom
Het idee is dat je een hele rits fotos maakt rondom het voorwerp waar je een 3d object van wil maken. Dit programma maakt daar dan een principe 3d object van.
Helaas heb je daar momenteel een goede Windows PC voor nodig, en die heb ik niet. Ik heb wel een erg goede MacBook.
Alternatief hiervoor is regard3d: http://www.regard3d.org/index.php
Werkt op dezelfde manier, maar is voor mijn camera te pietluttig; het programma vond dat mijn Huawei geen focal point had opgegeven, en dat vond ie omdat die telefoon nog niet in zijn database staat.
Nog een alternatief is Colmap: https://colmap.github.io/
Alweer, werkt op de zelfde manier, is niet pietluttig zoals regard3d, werkt ook op de mac, maarrrr... gebruikt zoveel GPU (videokaart) resources dat het programma eigenlijk een aparte videokaart nodig heeft die het helemaal kan gebruiken. Crashte bij mij voortdurend en dus niet bruikbaar...
Dus ga ik weer verder met de hand!
Dank voor de informatie. Ik zal meshroom eens proberen.