4hp22 bak in een 504.
4hp22 bak in een 504.
Hallo,
Wie weet of een 4hp22 in een 504 ti past?
Heb de auto al eens omgebouwd van handbak naar een automaat 3hp12.
Denk dat voor de 4 bak de tunnel te klein is. En wat kom ik verder tegen?
Wie heeft er tips?
Marcel.
Wie weet of een 4hp22 in een 504 ti past?
Heb de auto al eens omgebouwd van handbak naar een automaat 3hp12.
Denk dat voor de 4 bak de tunnel te klein is. En wat kom ik verder tegen?
Wie heeft er tips?
Marcel.
- paull en paulla
- Posts: 1072
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: 4hp22 bak in een 504.
Dag Marcel,Marcel P wrote:Hallo,
Wie weet of een 4hp22 in een 504 ti past?
Heb de auto al eens omgebouwd van handbak naar een automaat 3hp12.
Denk dat voor de 4 bak de tunnel te klein is. En wat kom ik verder tegen?
Wie heeft er tips?
Marcel.
Van P504 weet ik niet zoveel.
Bodem e.d. zijn uitgangspunt voor P604 geweest.
De afmeting van een 3HP22 is gelijk aan 4HP22, behalve de lengte.
De lengte van de 4HP22 is 12 cm langer.
Of je verlengt de auto, of verkort de cardan-as.
Mogelijk past de cardan-as van P505, bij P604 wel.
Ik heb de set-up XM 3L evenfire (onderblok gemodificeerd) met 4HP22 klaarstaan.
Kan zo in het vooronder.
Denk ook aan het diffencieel, heeft een andere overzet verhouding.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
Re: 4hp22 bak in een 504.
Hallo Paull en Paulla,
Heb nog even verder gekeken en de wielbasis van de 505 is 3mm langer dan de 504. Dan zou de complete aandrijflijn qua lengte moeten passen dacht ik.
Het cardan van de 505 zou er ook onder moeten. Echter de spoorbreedte van beide auto's is anders. Zal de aandrijfassen van de 504 moeten gebruiken. Weten jullie of deze in de 505 cardan passen?
Jullie schrijven dat de afmetingen van de 4hp22 gelijk zijn dan die van de 3hp12. (behalve de lengte).
Is het koppelomvormerhuis van de 4 bak niet veel groter? Ben bang dat ik de bak niet in de tunnel krijg. Heb nl een auto met een handbak waar nu een automaat in zit. Heb niet zoveel ruimte over....
Het gaat trouwens over en xn2 motor waar de bak dan achter moet. Lijkt mij dat de bevestiging hetzelfde is dan bij de xn1 waar de bak nu achter zit.
Denk trouwens dat de kick-down kabel te kort is. Is deze makkelijk te wisselen?
Een hoop vragen. Ik hoop dat jullie mij nog iets verder kunnen helpen.
Groeten,
Marcel.
Heb nog even verder gekeken en de wielbasis van de 505 is 3mm langer dan de 504. Dan zou de complete aandrijflijn qua lengte moeten passen dacht ik.
Het cardan van de 505 zou er ook onder moeten. Echter de spoorbreedte van beide auto's is anders. Zal de aandrijfassen van de 504 moeten gebruiken. Weten jullie of deze in de 505 cardan passen?
Jullie schrijven dat de afmetingen van de 4hp22 gelijk zijn dan die van de 3hp12. (behalve de lengte).
Is het koppelomvormerhuis van de 4 bak niet veel groter? Ben bang dat ik de bak niet in de tunnel krijg. Heb nl een auto met een handbak waar nu een automaat in zit. Heb niet zoveel ruimte over....
Het gaat trouwens over en xn2 motor waar de bak dan achter moet. Lijkt mij dat de bevestiging hetzelfde is dan bij de xn1 waar de bak nu achter zit.
Denk trouwens dat de kick-down kabel te kort is. Is deze makkelijk te wisselen?
Een hoop vragen. Ik hoop dat jullie mij nog iets verder kunnen helpen.
Groeten,
Marcel.
Re: 4hp22 bak in een 504.
Pittig projectjes Marcel, jammer dat een 505 euthanasie pleegt hiermee. Ik volg je vorderingen graag.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
- paull en paulla
- Posts: 1072
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: 4hp22 bak in een 504.
Het koppel-omvormerhuis is van dezelfde diameter met dezelfde aansluiting op het blok (net als bij BMW 733i ), maar iets dieper, want de koppelomvormer is dieper.Marcel P wrote:Hallo Paull en Paulla,
Heb nog even verder gekeken en de wielbasis van de 505 is 3mm langer dan de 504. Dan zou de complete aandrijflijn qua lengte moeten passen dacht ik.
Het cardan van de 505 zou er ook onder moeten. Echter de spoorbreedte van beide auto's is anders. Zal de aandrijfassen van de 504 moeten gebruiken. Weten jullie of deze in de 505 cardan passen?
Jullie schrijven dat de afmetingen van de 4hp22 gelijk zijn dan die van de 3hp12. (behalve de lengte).
Is het koppelomvormerhuis van de 4 bak niet veel groter? Ben bang dat ik de bak niet in de tunnel krijg. Heb nl een auto met een handbak waar nu een automaat in zit. Heb niet zoveel ruimte over....
Het gaat trouwens over en xn2 motor waar de bak dan achter moet. Lijkt mij dat de bevestiging hetzelfde is dan bij de xn1 waar de bak nu achter zit.
Denk trouwens dat de kick-down kabel te kort is. Is deze makkelijk te wisselen?
Een hoop vragen. Ik hoop dat jullie mij nog iets verder kunnen helpen.
Groeten,
Marcel.
Assen van P504 zijn iets korter, verder het zelfde, en passen in het diff.
Heeft de motor XN2 wel voldoende koppel voor de 4HP22, daar zit een lock-up op.
Kickdown kabel wisselen is ook te doen, maar omdat de oude kabel een (uitgehard) plasic stuk in de bak heeft steken, kan dit weleens sneuvelen.
Als je dat heel wilt houden, verwarmen, zodat dit niet zo makkelijk afbreekt.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
Re: 4hp22 bak in een 504.
Hallo;
Heb de technische gegevens er even bijgezocht en de verschillen zijn te verwaarlozen.
504 106 pk bij 5200/min en koppel 165nm bij 3000/min.
505 107 pk bij 5250/min en koppel 161nm bij 3000/min.
Dit moet kunnen dus. Verder moet ik nog kijken naar de tellerkabel of dit in de snelheidsmeter past. Hier zijn meestal meerdere mogelijkheden mbt het aandrijfvierkantje.
Misschien moet ik de telleraandrijving qua aansluiting veranderen. Hoop dat ik de bestaande radiateur (incl oliekoeler) kan gebruiken en dat ik alleen de leidingen moet aanpassen.
Denk dat de ruimte in de tunnel het grootste probleem gaat worden en de plaatsing van de pook.
Eerst de boel maar eens goed nameten. Wil zeker weten dat ik geen grote verrassingen krijg.
Binnenkort de 505 maar eens verder demonteren. Krijg dan meer zicht op de zaak.
Lijkt het allemaal mee te vallen dan kan dit wel eens een leuke klus worden.
Marco: Deze auto is het niet meer waard om weer klaar te maken. En dat is wel jammer natuurlijk.
Marcel.
Heb de technische gegevens er even bijgezocht en de verschillen zijn te verwaarlozen.
504 106 pk bij 5200/min en koppel 165nm bij 3000/min.
505 107 pk bij 5250/min en koppel 161nm bij 3000/min.
Dit moet kunnen dus. Verder moet ik nog kijken naar de tellerkabel of dit in de snelheidsmeter past. Hier zijn meestal meerdere mogelijkheden mbt het aandrijfvierkantje.
Misschien moet ik de telleraandrijving qua aansluiting veranderen. Hoop dat ik de bestaande radiateur (incl oliekoeler) kan gebruiken en dat ik alleen de leidingen moet aanpassen.
Denk dat de ruimte in de tunnel het grootste probleem gaat worden en de plaatsing van de pook.
Eerst de boel maar eens goed nameten. Wil zeker weten dat ik geen grote verrassingen krijg.
Binnenkort de 505 maar eens verder demonteren. Krijg dan meer zicht op de zaak.
Lijkt het allemaal mee te vallen dan kan dit wel eens een leuke klus worden.
Marco: Deze auto is het niet meer waard om weer klaar te maken. En dat is wel jammer natuurlijk.
Marcel.
- paull en paulla
- Posts: 1072
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: 4hp22 bak in een 504.
Ik verwacht, dat de tunnel geen probleem wordt, als de drietraps ook past.Marcel P wrote:Hallo;
Heb de technische gegevens er even bijgezocht en de verschillen zijn te verwaarlozen.
504 106 pk bij 5200/min en koppel 165nm bij 3000/min.
505 107 pk bij 5250/min en koppel 161nm bij 3000/min.
Dit moet kunnen dus. Verder moet ik nog kijken naar de tellerkabel of dit in de snelheidsmeter past. Hier zijn meestal meerdere mogelijkheden mbt het aandrijfvierkantje.
Misschien moet ik de telleraandrijving qua aansluiting veranderen. Hoop dat ik de bestaande radiateur (incl oliekoeler) kan gebruiken en dat ik alleen de leidingen moet aanpassen.
Denk dat de ruimte in de tunnel het grootste probleem gaat worden en de plaatsing van de pook.
Eerst de boel maar eens goed nameten. Wil zeker weten dat ik geen grote verrassingen krijg.
Binnenkort de 505 maar eens verder demonteren. Krijg dan meer zicht op de zaak.
Lijkt het allemaal mee te vallen dan kan dit wel eens een leuke klus worden.
Marco: Deze auto is het niet meer waard om weer klaar te maken. En dat is wel jammer natuurlijk.
Marcel.
Tellerkabel heeft dezelfde aansluiting, pas even het 'vierkantje' aan de bak zijde.
Kan 2,9 mm of 3,1 mm dik zijn.
Vervang de twee o-ringen en de olie-keerringen preventief van het kabel aandrijfwieltje, stel ik voor.
Dat is een stuk makkelijker, als dat niet onder de auto hoeft te gebeuren.
Leuk project
Heb je een brug ter beschikking?
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
Re: 4hp22 bak in een 504.
Hallo Paull en Paulla,
Kijk dat zijn hoopvolle berichten. Inderdaad beter de o-ringen van de snelheidsaandrijving vervangen. Lekt altijd...
Wat bedoel je met de keerring hierbij?
Zal de o-ringen eens even opzoeken.
Een vriend van mij heeft een garage,dus heb alle gereedschappen wel ter beschikking incl. brug.
Zal de 505 eerst eens demonteren. Ook dashboard-tunnelgedeelte. Kan dan tevens een inschatting maken of de pookbevestiging een aanpassing hoeft.
Zet je een xm motor in een 604 incl. 4-bak? Ook niet verkeerd.
Heb laatst een artikel gezien waar een v6 uit een 406 in een sm was gezet.
Groet,
Marcel.
Kijk dat zijn hoopvolle berichten. Inderdaad beter de o-ringen van de snelheidsaandrijving vervangen. Lekt altijd...
Wat bedoel je met de keerring hierbij?
Zal de o-ringen eens even opzoeken.
Een vriend van mij heeft een garage,dus heb alle gereedschappen wel ter beschikking incl. brug.
Zal de 505 eerst eens demonteren. Ook dashboard-tunnelgedeelte. Kan dan tevens een inschatting maken of de pookbevestiging een aanpassing hoeft.
Zet je een xm motor in een 604 incl. 4-bak? Ook niet verkeerd.
Heb laatst een artikel gezien waar een v6 uit een 406 in een sm was gezet.
Groet,
Marcel.
- paull en paulla
- Posts: 1072
- Joined: 03 Feb 2016, 20:45
Re: 4hp22 bak in een 504.
De kilometerkabel past in een 'gat', daar zit een olie- keerring in.Marcel P wrote:Hallo Paull en Paulla,
Kijk dat zijn hoopvolle berichten. Inderdaad beter de o-ringen van de snelheidsaandrijving vervangen. Lekt altijd...
Wat bedoel je met de keerring hierbij?
Zal de o-ringen eens even opzoeken.
Een vriend van mij heeft een garage,dus heb alle gereedschappen wel ter beschikking incl. brug.
Zal de 505 eerst eens demonteren. Ook dashboard-tunnelgedeelte. Kan dan tevens een inschatting maken of de pookbevestiging een aanpassing hoeft.
Zet je een xm motor in een 604 incl. 4-bak? Ook niet verkeerd.
Heb laatst een artikel gezien waar een v6 uit een 406 in een sm was gezet.
Groet,
Marcel.
Het is inderdaad het plan, om een XM 3l evenfire met 4HP22 inen P604 te lepelen.
Met vrijprogrameerbaar motormanagement, met zes bobines, geen rotor met verdeelkap meer nodig.
Het werk al, op een motorbokje gebouwd, los van de auto gebouwd.
Eerst eens uit de verhuisperikelen raken en een brug regelen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Paull en Paulla
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: 4hp22 bak in een 504.
ik meen eens gehoord te hebben dat de tunnel groter gemaakt moet worden voor de bak. leuk project