Ik dacht altijd dat je het koppelingspedaal juist wel moet intrappen bij het starten...
Gevonden op een forum, de volgende info over het starten: "Wanneer je de koppeling niet intrapt draait er ook nog een gedeelte van de versnellingsbak mee, wat extra belasting betekent voor de accu".
Zojuist heb ik echter gelezen dat je beter NIET je koppeling intrapt bij het starten, omdat anders de borging van de "stationaire axiale lagers" niet van ‘lekolie’ of ‘spatolie’ wordt voorzien, en dus niet gesmeerd wordt? En dit er op zijn beurt voor kan zorgen dat de borging kapot gaat en de krukas los kan komen?
Dus als ik het goed begrijp, heb je de keus bij het starten tussen het ontlasten van je accu (dus koppeling intrappen) of het beschermen van je motor (dus koppeling niet intrappen)?
Goh, dan is de keuze niet zo moeilijk meer...
Klopt mijn verhaal?
Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
Ik doe beide, zonder er over na te denken eigenlijk. Nooit bij stil gestaan. Wat ik wel altijd doe is de auto in de vrij zetten en de koppeling op laten komen voor het stoplicht als ik vermoed dat ik langer dan 5 sec sta.
Er zitten vast experts die het beter weten en hieronder gaan reageren.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
-
- Posts: 1324
- Joined: 02 Feb 2016, 17:39
Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
Starten en dan gelijk de koppeling weer loslaten dan is het maar een kleine tijd dat je het axiaal lager belast ,valt wel mee ,heb nog nooit een gezien die kapot was maar de versnellingsbak heeft meestal niet veel weerstand dus maar net wat je zelf wilt ,
Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
OK, bedankt!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.
-
- Posts: 480
- Joined: 05 Feb 2016, 21:07
Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
koppeling niet induwen met starten. je geeft al zelf het antwoord.
in de vrij uiteraard. dat beetje weerstand in de bak zal je niet merken.
in de vrij uiteraard. dat beetje weerstand in de bak zal je niet merken.
Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
Ik start altijd met de koppeling in (behalve in de automaat, duh!). Maar. Mee stoppen dus?
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Re: Wat is beter: starten met of zonder koppelingspedaal ingetrapt?
Ik probeer nu niet meer te starten met de koppeling ingetrapt, maar het afleren van een gewoonte valt nog niet mee!
Peugeot 205 Génération 1997, Citroën 2CV6 Spécial 1986, VW T3 Eurec Cassandra camper 1980, NSU Prinz 4L 1972.