Acte de présence
Acte de présence
Bonjour madams et messieurs,
Ik heb besloten om hier acte de présence te geven.
Sommige kennen mij misschien wel.
Om even kort door de Peugeot historie heen te wandelen, na verschillende 405 en 406 van mijn oude heer te hebben mogen gebruiken, zelf overgegaan tot de aanschaf van mijn eerste peut... Een Bordeaux rode 5 deurs 205 diesel, ks-85-bl, welke ongetwijfeld al naar de eeuwige jachtvelden is gegaan.
Wat een fijne zuinige auto. Na wat omzwervingen, FIAT panda, mini, golf 1, siërra, c kadett, toch mijn tweede 205 gekocht, een commercial en wederom een diesel.
Ook deze zal niet meer rondrijden.
Nu, drie jaar geleden moest er toch maar weer een kleine handzame, leuk uitziende en vooral lekker rijdende auto komen, en u raad het al..... Justement een deux cent cinq....
Als derde eigenaar van een rode 1.1 forever uit 95, nog steeds stik tevreden.
Uiteraard wel wat aanpassingen gedaan, en nee geen versjonniede versie, maar met originele onderdelen.
Zo was er de motor swap naar een 1.4 tu3m, een heus 1.6 gti onderstel, en een sacre numero interieur.
Hiermee is de koek nog niet op, want door het veelvuldige gebruik is een diesel eigenlijk handiger..... Echter afscheid nemen was voor mij geen optie...
Na wikken en wegen.... Tijd voor het betere diesel geweld, in de vorm van een Dturbo blok. En o lala mes amis...Ca marche!!!
Hieronder nog ff wat foto's van oud naar nieuw zeg maar...
Met 1.6 gti onderstel...
Sacre numero interieur uit Frankrijk
Ombouw naar dturbo, en gewoon weer hoog op de pootjes..
Ik heb besloten om hier acte de présence te geven.
Sommige kennen mij misschien wel.
Om even kort door de Peugeot historie heen te wandelen, na verschillende 405 en 406 van mijn oude heer te hebben mogen gebruiken, zelf overgegaan tot de aanschaf van mijn eerste peut... Een Bordeaux rode 5 deurs 205 diesel, ks-85-bl, welke ongetwijfeld al naar de eeuwige jachtvelden is gegaan.
Wat een fijne zuinige auto. Na wat omzwervingen, FIAT panda, mini, golf 1, siërra, c kadett, toch mijn tweede 205 gekocht, een commercial en wederom een diesel.
Ook deze zal niet meer rondrijden.
Nu, drie jaar geleden moest er toch maar weer een kleine handzame, leuk uitziende en vooral lekker rijdende auto komen, en u raad het al..... Justement een deux cent cinq....
Als derde eigenaar van een rode 1.1 forever uit 95, nog steeds stik tevreden.
Uiteraard wel wat aanpassingen gedaan, en nee geen versjonniede versie, maar met originele onderdelen.
Zo was er de motor swap naar een 1.4 tu3m, een heus 1.6 gti onderstel, en een sacre numero interieur.
Hiermee is de koek nog niet op, want door het veelvuldige gebruik is een diesel eigenlijk handiger..... Echter afscheid nemen was voor mij geen optie...
Na wikken en wegen.... Tijd voor het betere diesel geweld, in de vorm van een Dturbo blok. En o lala mes amis...Ca marche!!!
Hieronder nog ff wat foto's van oud naar nieuw zeg maar...
Met 1.6 gti onderstel...
Sacre numero interieur uit Frankrijk
Ombouw naar dturbo, en gewoon weer hoog op de pootjes..
Last edited by Pugrider on 05 Feb 2016, 15:28, edited 3 times in total.
- MeneerPeugeot
- Posts: 738
- Joined: 03 Feb 2016, 20:12
Re: Acte de présence
Welkom Pugrider
Mooie aanpassingen heb je aan de 205 gedaan
Mooie aanpassingen heb je aan de 205 gedaan
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Acte de présence
Even een vraagje, heb inmiddels een setje 1.6 speedlines op de kop getikt, nu de hamvraag, welke bandenmaat onder een non gti te gebruiken....
185/60/14 is de normale gti maat maar das denk ik teveel van t goede
175/60/14 zou ook kunnen, alleen das weer niet zo gangbaar
165/65/14 dan weer wel....
Iemand ervaringen hiermee?
185/60/14 is de normale gti maat maar das denk ik teveel van t goede
175/60/14 zou ook kunnen, alleen das weer niet zo gangbaar
165/65/14 dan weer wel....
Iemand ervaringen hiermee?
Re: Acte de présence
hoe breed zijn die velgen? 5J? 5,5J? 6J?
Voor een 185 band is 5,5J net genoeg maar 6J is beter. 5J te smal, de zijwangen van de banden gaan dan erg bol staan dat komt het precieze stuurgevoel niet ten goede.
een turbo diesel heeft behoorlijk wat koppel dus ik zou altijd voor de 185's gaan.
Maar als je zo zuinig mogelijk wil rijden is 165 natuurlijk gunstiger want die band heeft minder rol weerstand en minder luchtweerstand (want minder frontaal oppervlak)
Wat je in alle gevallen goed in de gaten moet houden is de afrolomtrek van de banden. Die bepalen voor een deel mede de eindoverbrenging.
En of je snelheidsmeter nog accuraat de snelheid weergeeft.
Hoe groter de afrolomtrek, hoe lager de toeren tijdens dezelfde cruise snelheid en hoe minder de snelheidsmeter zal aangeven. (niet te verwarren met de echte snelheid die je op dat moment rijdt...!)
http://www.tyresizecalculator.com/tyre- ... dimensions
Voor een 185 band is 5,5J net genoeg maar 6J is beter. 5J te smal, de zijwangen van de banden gaan dan erg bol staan dat komt het precieze stuurgevoel niet ten goede.
een turbo diesel heeft behoorlijk wat koppel dus ik zou altijd voor de 185's gaan.
Maar als je zo zuinig mogelijk wil rijden is 165 natuurlijk gunstiger want die band heeft minder rol weerstand en minder luchtweerstand (want minder frontaal oppervlak)
Wat je in alle gevallen goed in de gaten moet houden is de afrolomtrek van de banden. Die bepalen voor een deel mede de eindoverbrenging.
En of je snelheidsmeter nog accuraat de snelheid weergeeft.
Hoe groter de afrolomtrek, hoe lager de toeren tijdens dezelfde cruise snelheid en hoe minder de snelheidsmeter zal aangeven. (niet te verwarren met de echte snelheid die je op dat moment rijdt...!)
http://www.tyresizecalculator.com/tyre- ... dimensions
Re: Acte de présence
Welkom!!
Mooi interieurtje heb je daar
Koen
Mooi interieurtje heb je daar
Koen
205 XR 1.3 1984
205 Sacré Numéro 1.1 1995
205 CJ 1.4 1992
205 Sacré Numéro 1.1 1995
205 CJ 1.4 1992
- MeneerPeugeot
- Posts: 738
- Joined: 03 Feb 2016, 20:12
Re: Acte de présence
Met alle drie heb ik ervaringPugrider wrote:Even een vraagje, heb inmiddels een setje 1.6 speedlines op de kop getikt, nu de hamvraag, welke bandenmaat onder een non gti te gebruiken....
185/60/14 is de normale gti maat maar das denk ik teveel van t goede
175/60/14 zou ook kunnen, alleen das weer niet zo gangbaar
165/65/14 dan weer wel....
Iemand ervaringen hiermee?
185/60/14 past zeer geregeld wel, maar ook zeer geregeld niet,
Aanlopen is dan vooral op de achteronderbumper in de hoeken
en als je pech hebt met de ET24 van de 1.6GTI/CTI wielen aan de binnenzijde
afhankelijk van de staat van je achteras.
175/60/14 Heb ik nog nooit problemen mee gehad qua aanlopen of dergelijke en vindt ik op de 6J velg,
wat de 1.6 velgen zijn erg mooi staan, niet te iel en tevens heb je vaak ook net het voordeel
van een goede velgrand bescherming omdat het de velg goed vult, Voor mij is dit mijn persoonlijke voorkeur.
Ik bestel mijn banden altijd online dus qua beschikbaarheid zie ik geen verschil met de twee ander genoemde
165/60/14 is qua aanlopen 100% gegarandeerd vrij en geeft ten opzichte van de twee bovengenoemde bandenmaten
een zeer licht stuurgedrag, maar ten opzichte van 175/60 is het iets nerveuzer
en wil het wat eerder over de banden op glijden
Mijn voorkeur voor onder een non-gti op 1.6 GTI wielen is dan ook 175/60/14
Daar dit het betrouwbaarste aanvoelt zeker bij een iets stevigere rijstijl
Wel zijn al mijn ervaringen gebaseerd op NIET-verlaagde 205jes,
Ik zie op de foto,s dat de jouwe wat lager ligt, dus 100% garantie over aanlopen kan ik je niet geven
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Acte de présence
Dank je wel meneer.
Daar kan ik wat mee. Inmiddels is de auto niet meer verlaagd, staat op normale d turbo veerpoten voor en een diesel as achter. Ik heb wel de gti trommels overgenomen dus achter 10 mm meer spoorbreedte. Dat zou t aanlopen aan de binnenzijde dus moeten voorkomen.
Ik had zelf ook de voorkeur voor een iets bredere band, en iets meer omtrek. Dus ik denk dat de 175/60 een goede keus is. Thanks
Daar kan ik wat mee. Inmiddels is de auto niet meer verlaagd, staat op normale d turbo veerpoten voor en een diesel as achter. Ik heb wel de gti trommels overgenomen dus achter 10 mm meer spoorbreedte. Dat zou t aanlopen aan de binnenzijde dus moeten voorkomen.
Ik had zelf ook de voorkeur voor een iets bredere band, en iets meer omtrek. Dus ik denk dat de 175/60 een goede keus is. Thanks
Re: Acte de présence
Dacht al dat het een bekende 205 was toen ik de JV-PN-50 op 6 maart zag rijden op de A-1 tussen Deventer en Apeldoorn.
Acte de présence
Haha elke (werk)dag heen en weer...de diesel komt wel aan z'n kilometers....
Acte de présence
Zo mannen lang op moeten wachten maar ze zijn er.....