Te koop in Nederland

Geregistreerde gebruikers kunnen hier hun waren te koop aanbieden
PeterH
Posts: 184
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Te koop in Nederland

Post by PeterH »

Tuuur wrote: 26 Aug 2024, 15:26 Origineel Nederlandse Chevrolet. Wat doe je daarmee?

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/old ... -v8-hotrod

Een Hotrod maken natuurlijk.... :o :shock:
Als je de originaliteit van zo een oldtimer vernielt door deze bv te verlagen of het dak te shoppen, dan riskeer je dat deze over niet al te lange tijd de hoogovens in moet wegens de EU wetgeving.

https://www.focus.de/auto/gebrauchtwage ... 18091.html
Als historisches Fahrzeug (Oldtimer) gilt ein Fahrzeug, das mindestens 30 Jahre alt ist. Allerdings ist das begehrte H-Kennzeichen, das diesen Status garantiert, auch an bestimmte Bedingungen wie den Zustand und die Originalität des Wagens gebunden.

Een H-kenteken krijg je in Duitsland zelfs niet meer als er de verkeerde wielen onder zitten, dan vervalt de oldtimerstatus van het voertuig.

Een niet-origineel voertuig krijg je, vanuit Nederland, al niet meer goedgekeurd in België, Duitsland of Frankrijk.
Dit is Europese wetgeving en deze wordt steeds strenger, dus let op om zomaar een klassieker te verbouwen.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2304
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Te koop in Nederland

Post by Beeperhorrie »

PeterH wrote: 26 Aug 2024, 20:34
Als je de originaliteit van zo een oldtimer vernielt door deze bv te verlagen of het dak te shoppen, dan riskeer je dat deze over niet al te lange tijd de hoogovens in moet wegens de EU wetgeving.

https://www.focus.de/auto/gebrauchtwage ... 18091.html
Als historisches Fahrzeug (Oldtimer) gilt ein Fahrzeug, das mindestens 30 Jahre alt ist. Allerdings ist das begehrte H-Kennzeichen, das diesen Status garantiert, auch an bestimmte Bedingungen wie den Zustand und die Originalität des Wagens gebunden.

Een H-kenteken krijg je in Duitsland zelfs niet meer als er de verkeerde wielen onder zitten, dan vervalt de oldtimerstatus van het voertuig.

Een niet-origineel voertuig krijg je, vanuit Nederland, al niet meer goedgekeurd in België, Duitsland of Frankrijk.
Dit is Europese wetgeving en deze wordt steeds strenger, dus let op om zomaar een klassieker te verbouwen.

Ergens vind ik dat goed maar aan de andere kant is het ook zorgelijk. Wat als je af moet wijken omdat een bepaalde maat banden gewoon echt niet meer bestaat? En hoe ver gaan ze dat controleren?
Als je bij een T-Ford de loodlagers vervangt door echte lagerschalen zal toch echt de carterpan er af moeten om dat te controleren.
Als je bij een Fiat 600 de trommels voor vervangt door schijfremmen van een 850 coupé rijdt de auto veiliger maar het is niet origineel en wel te zien als je er even onder duikt.
Eveneens met exact dezelfde koets kon je ook een Abarth 1000 kopen, verlaagd, grotere wielen, remschijven, grotere motor, oliekoeler voorop. Al die zaken kon je destijds gewoon bij de dealer kopen en ook op je gewone 600 schroeven, hoe zou het daarmee zitten?
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
PeterH
Posts: 184
Joined: 19 Apr 2022, 07:12

Re: Te koop in Nederland

Post by PeterH »

Dat is altijd stof voor discussie, waarbij de keurmeester wel steeds het laatste woord zal hebben.
Feit is dat met moderne wielen op een klassieker en verlaagd, je in Duitsland of België bij import, al geen kans meer maakt om deze auto nog op kenteken te zetten.
Zo veel mogelijk origineel houden is, (met oog op de veranderende wetgeving), altijd het veiligste naar de toekomst toe en ook steeds het beste verkoopbaar (indien nodig)
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2304
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Te koop in Nederland

Post by Beeperhorrie »

Bij dat verlagen en die wielen sluit ik me helemaal aan.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Tuuur
Posts: 1422
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Te koop in Nederland

Post by Tuuur »

Dus, als je 403 3 keer de Mille Miglia heeft gereden dan is ie 3 keer zoveel waard?

En een origineel Nederlandse auto, bouwjaar 1957 met een kenteken uit de jaren ‘70?

Vragen, vragen

https://link.marktplaats.nl/m2165469169
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2304
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Te koop in Nederland

Post by Beeperhorrie »

Vragen kan altijd, je weet nooit wat de gek er voor over heeft.
Ik kon ooit (eind vorige eeuw) een 404 kopen voor te veel geld, wat de auto niet waard was. Jaren later belde de man me dat hij akkoord ging met mijn bod van destijds (ƒ1000,- ). Ik ben wezen kijken maar de auto had inmiddels jaren met de ramen opengestaan en er groeide een struik van binnenuit. Maar ja, vragen kan altijd...........
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Tuuur
Posts: 1422
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Te koop in Nederland

Post by Tuuur »

1938 Peugeot 402, ex-Parijse taxi maar vooral: ex-plantenbak in België... :o :cry:
Stuurt en rolt...
Geen chassisnummer of papieren, geen bodem, geen ramen, geen rechterdeur...

Moet voor dinsdag weg volgens de verkoper!

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... nd-chassis

402.jpeg
402.jpeg (74.44 KiB) Viewed 110 times
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2304
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Te koop in Nederland

Post by Beeperhorrie »

Is al gereserveerd. Zal vast iemand nog wat aan hebben.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Tuuur
Posts: 1422
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Te koop in Nederland

Post by Tuuur »

Misschien kunnen we voor de grap eens een sommetje maken wat het zou kosten om die 402 weer rijdbaar te maken?
En dan maken we er een pickup van. Van alles geldt: “als je het nog kunt vinden”.

Ik kom hier op:
- vooronderzoek RDW - €33
- nieuwe binnen en buitenband - 4 x €300
- velgen stralen en poedercoaten - 4 x €150
- vering, schokbrekers, stuur doet het nog maar moet vast gereviseerd
- vind maar eens een originele gereviseerde motor - €zeghetmaar
- er staat nu een niet gereviseerde gewone 402 bak op leboncoin - €100 (maar die moet gereviseerd)
- cotal versnellingsbak - €2200-€4000
- chassis ontroesten, galvaniseren etc - €zeghetmaar
- nieuwe bodem - €zeghetmaar
- nieuw interieur - €zeghetmaar
- nieuwe verlichting - €zeghetmaar
- nieuwe ruiten, ruitlijsten, rubbers - €zeghetmaar
- keuring RDW - €109
- kentekenbewijs RDW - €48


Dat ziet er dus uit als (tien)duizenden euros, als je het origineel wil houden…

Misschien kun je er een hotrod van maken, met meer gangbare assen, wielen, motor, interieur… een hotrod dus.
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70, 2019 Mercedes Benz A180 leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2304
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Te koop in Nederland

Post by Beeperhorrie »

Tuuur wrote: 08 Nov 2024, 13:54 Misschien kunnen we voor de grap eens een sommetje maken wat het zou kosten om die 402 weer rijdbaar te maken?
En dan maken we er een pickup van. Van alles geldt: “als je het nog kunt vinden”.

Ik kom hier op:
- vooronderzoek RDW - €33
- nieuwe binnen en buitenband - 4 x €300
- velgen stralen en poedercoaten - 4 x €150
- vering, schokbrekers, stuur doet het nog maar moet vast gereviseerd
- vind maar eens een originele gereviseerde motor - €zeghetmaar
- er staat nu een niet gereviseerde gewone 402 bak op leboncoin - €100 (maar die moet gereviseerd)
- cotal versnellingsbak - €2200-€4000
- chassis ontroesten, galvaniseren etc - €zeghetmaar
- nieuwe bodem - €zeghetmaar
- nieuw interieur - €zeghetmaar
- nieuwe verlichting - €zeghetmaar
- nieuwe ruiten, ruitlijsten, rubbers - €zeghetmaar
- keuring RDW - €109
- kentekenbewijs RDW - €48


Dat ziet er dus uit als (tien)duizenden euros, als je het origineel wil houden…

Misschien kun je er een hotrod van maken, met meer gangbare assen, wielen, motor, interieur… een hotrod dus.
Voor een volledige restauratie ontbreekt er gewoon teveel, het is geen Bugatti waarbij het lonend zou kunnen zijn.
Ik denk dat hier een mooie verzameling plaatwerk ligt voor een 402 met frontschade.
Wil je er toch wat mee dan is het puur voor een fantasie apparaat.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply