Het Peugeot 102 Topic

Voor de Peugeot brommers
Beeperhorrie

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Beeperhorrie »

Een jaar geleden kwam ik dit voertuig tegen en ging er destijds vanuit dat het om een 101 zou gaan maar dat blijkt nu toch niet juist. Het is dus gebouwd op basis van twee 102’s.
Ik ben een Fransman tegengekomen die iemand kent die er een heeft. Binnenkort dus meer foto's en mogelijk ook wat ontrafelingen van de technische geheimen die deze 204 (= 102 + 102) bij zich draagt.

Image
Fabrieksfoto uit 1972

Image

Image

De hendel links naast de voetplaat op de linker brommer is dus verbonden met de middenstandaard. Dus het is makkelijk om deze op te bokken met zo'n hefboom. Ik hoop dan dat de standaard wel is verstevigd want normaal kan je die snel afschrijven als je het gewicht van de berijder er bij optelt.

Op de fabrieksfoto's is te zien dat er rechts geen motorblokje zit. Maar we zien wel een aandrijfketting. Ook zit er een fietsketting op die dikker is dan normaal en lager zit gemonteerd. Zou dit iets kunnen zijn van het startsysteem? Maar dan moet het ding dus rijden om te starten want er is geen standaard aan deze kant.
Het brommertandwiel geeft ook reden tot vragen want het is duidelijk een kleiner tandwiel dan links zit. Weer meer vragen. Want als je kan kiezen uit twee verschillende aandrijflijnen betekent dat ook direct dat er altijd maar één achterwiel wordt aangedreven. Het probleem? Wel als je vier wielen hebt en geen enkele vorm van vering dan zal je bij oneffen ondergrond snel één wiel van de grond los hebben, als dit nu net het aangedreven wiel is dan sta je dus stil tot je van aandrijfwiel hebt gewisseld.

Vragen te over dus weer.

Nog wel de plaatjes die de fabrikant op deze heeft gemonteerd hieronder. Zoektocht op naam en locatie leverde mij niets verder op maar mijn Frans is ook niet geweldig en niet alle sites laten zich vertalen.

Image

Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
paull en paulla

Post by paull en paulla »

Hi Ben, grappig en handig voertuigje. Past er een aanhangertje aan/ op?
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Beeperhorrie

Post by Beeperhorrie »

Ik denk dat het uur is ontworpen voor mindervaliden. Zo te zien niet geschikt voor een aanhanger(tje) maar ik zie ze ook wel eens achter scootmobielen die er ook niet voor gemaakt zijn.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply