Mijn 201 E Commercial 1932

Voor de 201, 301, 401, 601, en de 202, 302, 402 en daarvan afgeleiden zoals de dk5
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Na de aanpassing van de contactpuntafstand had ik niet meer geprobeerd dus vandaag maar eens even plek maken op de oprit zodat ze naar buiten kan. Helaas bleek er niet veel veranderd. Acceleratie in de 3 is matig, misschien IETS beter geworden maar nog steeds WAAR-DE-LOOS. Bij terugkomst eens even aan de mengselschroef van de carb gedraaid (dan zakt het toerental omlaag) en nog een ritje gemaakt. Nu was het nog veel slechter dan voorheen. Helaas weet ik niet wat ik doe dus ik kan wel overal aan gaan draaien maar dat brengt niets.
Ook heeft mijn zoontje een filmpje gemaakt. Kijken of ik dat kan delen.

Schakelen blijft een uitdaging al merk ik wel dat ik soms de versnelling makkelijk inleggen kan. Meestal kraakt de bak toch echter wel een paar keer per straat.
https://www.facebook.com/marco.wetzels. ... 663546706/
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Bob Bles
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2017, 11:53

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by Bob Bles »

Ik las in het instructie boekje dat van 1 naar 2 zonder dubbelclutchen kan/moet... (in het Frans staat er van rechts onder (1) naar linksboven (2) in één vloeiende beweging...

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Bob Bles
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2017, 11:53

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by Bob Bles »

Op Frans forum ook gelezen dat de verdeler vast kan zitten. Kruipolie en veel geduld (in dat geval 2 maanden) en hij kwam los... misschien maar eens beginnen met spuiten...

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Hi Bob, dank voor de tips. Ik weet alleen niet wat er vast zou moeten zitten, de gewichten bewegen in de verdeler.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Bob Bles
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2017, 11:53

Re: RE: Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by Bob Bles »

MarcoPeus wrote:Hi Bob, dank voor de tips. Ik weet alleen niet wat er vast zou moeten zitten, de gewichten bewegen in de verdeler.
De hele verdeler zelf (die moet je kunnen draaien als de klem losgedraaid is).

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 404noir »

MarcoPeus wrote:Hi Bob, dank voor de tips. Ik weet alleen niet wat er vast zou moeten zitten, de gewichten bewegen in de verdeler.
die gewichtjes horen er voor te zorgen dat een 2de plaat (met daarop de contactpunten) verdraaid wordt t.o.v. de grondplaat.
Er kan roest en troep tussen die 2 platen terecht zijn gekomen waardoor de verstelling moeizaam, slecht of helemaal niet gebeurt. Het is dan ook niet verkeerd om tussen die 2 platen te smeren met wat lichte olie (deraillieur olie werkt goed , je weet wel, wat je ook gebruikt voor fietsen)
Als er ook een vacuum vervroeger op de verdeler zit dan zal ook die beter gaan werken want die vacuumdoos zit ook aan die zelfde bewegende plaat vast.

Bovenstaande is precies ook de reden dat je zo'n verdeleras met enige regelmaat moet smeren. Onder de rotorarm zit dan meestal een viltje om de holle as af te sluiten, daar moet met enige regelmaat olie in worden gedruppeld. De olie druppelt geleidelijk aan dieper de verdeleras in en de olie zal via kleine boringen in de verdeler worden rondgeslingerd.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Ok, dank voor de bijdrage allemaal. Ik ga er mee aan de slag.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1329
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Wat mij wel is opgevallen bij meerdere verdelers dat er na verloop van tijd ruimte op komt en dus inwendig al een vrij grote zeg maar loze slag op zit ,wat betekend dat hij al vrij snel gaat vervroegen ,dit omdat er ruimte op de constructie met de veertjes zit die de gewichtjes beet houden en zo dus sneller vervroegd.
Vacuum vervroeger zit er niet op bij deze auto,s althans bij de mijne niet.
Opschakelen gaat trouwens wel goed als je het rustig doet dus rustig van 1 naar 2 en naar 3 ,als je hem in de vrij hebt gewoon even wachten tot de motor weinig toeren heeft.
Terug schakelen is eigenlijk omgekeerd ,door tussengas te geven geef je de koppelingsplaat snelheid die nodig is omdat je de overbrenging gaat vertragen .
Maar ik kan wel veel roepen ,ik kan ook niet stil terug schakelen ,opschakelen is geen probleem.
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 404noir »

draait mooi!
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Opschakelen is voor mij ook minder een issue, terug schakelen wel, je moet toerental van de motor en de prise as gelijk proberen te krijgen dan pakken de tanden van de bak min of meer vanzelf in elkaar.
De mijne heeft ook geen vacuum vervroeger, alleen met gewichtjes.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply